söndag 30 maj 2021

Mors dag - häggens och maskrosornas helg

Heliga Trefaldighets dag eller Missionsdagen heter denna söndag. Söndagen efter Pingst kallas den i min gamla kyrkopostilla (och är det!). Men den är i år även Mors dag och vi firar med två tårtor: en chokladtårta som far har gjort själv - nå, tårtbotten var köpt! - och en prinsesstårta som far köpte i affären i går för säkerhets skull. Hängslen och livrem alltså. Jag ringde även Min Mor i morse men kunde tyvärr inte bjuda på tårta - inte hon heller :o).

Denna helg är annars - eftersom sommaren äntligen kom i fredags! - dominerad av häggblom och maskrosor. Här i Iggesund åtminstone. Bägge står i sitt flor och det doftar underbart. Tyvärr vet jag inte hur man gör maskrosvin, annars skulle jag ut och plocka. Maskrosbladen är visst mycket nyttiga, men jag tycker de smakar för beskt (då är nässlor godare.
Fortsatt god helg tillönskas med den underbara missions- och trefaldighetspsalmen SvPs19!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar