lördag 13 mars 2021

Sverigedemokratismen är väl avskyvärd?

Jag är visserligen Sverigevän men tro inte att jag blivit någon vän av Sverigedemokraterna! Sverigedemokratismen är avskyvärd och har obestridligen rötter i rasism och nazism. Men Richard Jomshof har faktiskt inte trakasserat muslimer bara för att han sagt att islam är en avskyvärd religion!

Jag tycker jämförelsen med sverigedemokratismen är riktig kul, faktiskt. Det är väl många av oss (jag med alltså!) som tycker att sverigedemokratismen är en avskyvärd ideologi, som delar in människor i "vi och dom" - utan att vi fördenskull menar oss trakassera vanliga sverigedemokrater, den miljon som gick och röstade på SD i valet 2018? Liksom många människor (nej, inte bara sverigedemokrater utan även vanliga ateister och kristna t ex) tycker att islam är en avskyvärd ideologi som delar in människor i "trogna och otrogna". (Jodå, det finns gott om folk som tycker så om kristendomen och kommunismen också, som avskyr både bibeln, koranen och kommunistiska manifestet). 
Och ändå går en miljon sverigedemokrater - precis som de flesta muslimer, kristna och t o m kommunister - till jobbet varje dag utan att skjuta invandrare eller ens terrorisera dem; många jobbar, även inom vården, och betalar skatt och är allmänt skötsamma. En del, särskilt sverigedemokrater med utländskt ursprung, är inte ens särskilt invandrarfientliga, utan tycker bara att det är lagom många invandrare nu och har hamnat i ett extremt parti utan att riktigt fatta det. Eller har jag fel? 
Jag tycker alltså att sverigedemokratismen och kommunismen är avskyvärda ideologier och har absolut ingenting till övers för islam. Tänker ni avsky mej för det, så var så goda - bara vi kan ta en fika på stan medan vi spyr lite galla på varann :o).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar