måndag 8 juli 2013

Syskonen Hammar och den statligt sanktionerade rasbiologin

Ni hörde väl Filip Hammars sommarprat i lördags? Det avslutades med en kraftig salva mot den rashygien vi alltmer förväntas bedriva på oss själva. Efter glädjen över läkarens "strålande besked" om resultatet av KUB-testet av det väntade barnet kom enligt Filip "den bittra eftersmaken: vad är det jag egentligen är så jävla glad över?" "Ska vi bara elda på den här statligt sanktionerade rasbiologin? Vad kommer det att få för konsekvenser?"

Filip har en storasyster med en utvecklingsstörning, Linda Hammar, känd från teve ("I en annan del av Köping"), och Filip reflekterar över om Linda skulle ha blivit bortvald - av honom själv? - ifall möjligheten funnits. Och om världen blivit bättre då.

Komiker kan sannerligen överraska. När biskopar och andra skojar bort allvarliga frågor, talar komikern allvar.

(Lyssna 53 minuter in på den "omusikaliska" versionen av sommarpratet).

2 kommentarer:

  1. Tyckte också detta var bra. När du hakat upp dig på könsbegreppet är min hang up just detta med utsorterande av icke-perfekta barn. det är skamligt och ondskefullt på samma gång. Vårt land har råd med mångfald på alla områden.Mänskligheten har däremot inte råd med den rashygieniska enfald som försiggår på vårdinrättningar runt om i världen just nu.

    SvaraRadera
  2. Tack Alma-Lena!Ja, utsorteringen och miljöförstöringen et c är utan tvivel mycket, mycket värre än queerologin och könsförvirringen. (Tyvärr har vi i Folkpartiet ett medansvar för utvecklingen även här).

    Att jag ansett mej vara tvungen att syssla med den fåniga förstöringen av könsbegreppen beror bara på att jag känner mej så ensam om att säga ifrån - nästan ingen mer än högerextremister, någon enstaka gynekolog och psykolog, samt jag och patientföreningen Benjamin verkar offentligt invända mot queertesen att även en som föder barn kan vara man och att den som tror att bara kvinnor/mammor föder barn är anhängare av tvångssteriliseringar.

    I miljöfrågor vågar ju betydligt fler ifrågasätta rådande pk-ideal om tillväxt till varje pris (det är t.o.m. lite "fint" att göra det, tror jag, och snart kanske t.o.m. pk, men inte sämre för det!). Och även rashygienen har gudskelov sina kritiker i många olika sammanhang, inte bara kristna. Fast det är definitivt en fråga där det skulle behövas fler som säger ifrån även offentligt, och jag tror att jag totalt sett bloggat rätt mycket även om detta. Se även http://rashygien.blogspot.se/

    SvaraRadera