fredag 19 mars 2010

Riktigt val av Torsbergsgymnasiet 2010

Inför valet 2006 portades Sverigedemokraterna från Torsbergsgymnasiet av gymnasiechefen Leif Olovson. Oklart om det berodde på att ortens sverigedemokrater uppträtt påtagligt hotfullt eller om det berodde på att vissa elever anmält att de känt sej kränkta av deras ideologi i största allmänhet. Jag såg utvecklingen som oroande, eftersom jag anser att elever på gymnasiet, som snart ska få rösta för första gången, måste lära sej att tackla även ganska konstiga ideologier.

Själv är jag ju uppvuxen i röda Norrbotten, och under min skoltid på 70- och 80-talet vimlade det av revolutionära våldsförespråkare både innanför och utanför skolväggarna (på högstadiet och gymnasiet åtminstone). Vi hade ju både VPK och Sovjet-trogna APK, och även många sossar sa sej hellre vilja leva i Bresjnevs Sovjet än i Carters och Reagans USA. Att den kommande revolutionen skulle kräva visst våld och att röda gerillor och dito förtryckarregimer runt om i världen behövde använda våld mot oliktänkande var ju en ren självklarhet (därmed inte sagt att USA och deras försvarare heller var några pacifister, men revolutionärerna tog faktiskt priset i sin våldsromantik).
När Torsbergs 2006 släppte in Ung Vänster som i sina broschyrer kallade sej "ett revolutionärt parti" fick jag som gammal borgarbracka kalla kårar; men jag anmälde dem inte till rektorn eftersom jag var rädd att de i så fall skulle kastas ut, och jag tyckte att elever i övre tonåren, som snart skulle bli valbara till riksdagen, faktiskt behövde stöta på även en och annan revolutionär. Dessutom oroade mej utvecklingen i största allmänhet: skulle även KD kunna portas på grund av sin inställning i äktenskaps- och adoptionsfrågan, som ju numera även den anses strida mot "alla människors lika värde"?
Därför gläder jag mej åt att i dagens Ljusnan kunna läsa hur gymnasiechefen Thomas Rotter (snart undervisningsråd på Skolverket) säger att Sverigedemokraterna denna gång ska släppas in tillsammans med alla övriga partier. Att, som vissa skolor, porta alla partier för att slippa släppa in SD, vore verkligen ett sämre val.
Men givetvis ska SD få sina fiskar varma. Jag utgår från att övriga partier, och de flesta gymnasieelever, ser till att den saken ordnas på bästa, demokratiska sätt.

1 kommentar:

  1. Ja, även sd ska få komma in på skolorna.
    Givetvis även PIRATPARTIET! !!!!

    Och så ska det debatteras! Det är upp till skolan i sig att upplysa om demokratiska värden. Och så får partierna visa upp vad de står för, de facto.

    SvaraRadera