lördag 14 augusti 2010

Dags för valrörelse nu kanske?

OK - ska vi säga att det är dags för valrörelse nu? Den politiska sommarstiltjen - endast avbruten av Almedalsveckan - börjar ge vika för en spännande månad, där det trots den ekonomiska världskrisen och Sören Holmbergs 3,5 år gamla förutsägelser verkar högst ovisst om oppositionen ska lyckas ta över. Sverigedemokraterna skulle ju verkligen ställa till det om de tog sej in i riksdagen, men så illa ska det väl inte behöva gå? Det kan räcka med att gamla kommunister som Lars Ohly finns kvar där. Ett önskeresultat i september vore väl 3,9% (gärna lägre, förstås) för vardera SD och V.

I denna fina kyrka har jag kantorsvikarierat några månader i sommar. Ska köra förbi idag och lämna tillbaka några noter:

Hanebo kyrka.

4 kommentarer:

  1. Haha, du verkar vakna sent för att vara aktiv politiker du.
    Betr önskeresultat i höst, ok om v och sd vardera hamnar strax under 4%. Men riktigt bra blir det först om samtidigt piratpartiet kommer på säg 5%

    Men glöm inte att både kd och c då och då vinglar kring 4 % ... och fp är inte mycket bättre...

    SvaraRadera
  2. Hej Lars-Erick! Jag är av olika skäl inte alls en så aktiv politiker i detta val. Piratpartiet, hmmm... jag tror mer på folkpartiets ideologiska bas måste jag säga; sen är det ju upp till oss medlemmar att se till att den omsätts bättre i praktiken.

    Jodå, visst har vi ett par rätt utsatta partier på den borgerliga kanten - men nu var det ju önskeresultat vi pratade om och då får man lov att bortse från vissa scenarion ;o)

    SvaraRadera
  3. Andreas. Fp skyltar fortfarande med vackra ord i bl a sitt valmanifest. Men vad hjälper ord, när gärningarna säger annorlunda.
    Bristen hos pp är att de inte har ett heltäckande program. I de delar det finns står de för de värden som fp, om det vore ett socialliberalt parti, borde stå för.

    Att pp är ett nytt parti med orutinerad partiledare är en annan sak. Men där finns också mängder av gedigna, verklighetsnära personer med sunda åsikter. Läs t ex Emma/Opassandes blogg! Läs FarmorGun (73 år-ig pp-kandidat medytterst gott omdöme!) Olof Bjarnason, yngre men intelligent och balanserad, vore en given coming man om fp vore liberalt! För att bara nämna några.
    Plus förstås eu-parlamentarikern Christian Engström, fd fp-are, mycket effektiv i eu-parlamentet och jag vet att han är mkt uppskattad av fp´s eu-parlamentariker t ex Cecilia Wikström. Däremot gissar jag att censur-Cecilia M (vilken tragisk väg hon vandrar numera!) inte gillar honom.

    SvaraRadera
  4. PS. Måste tillägga lite. Du , och andra läsare av din blogg kan kolla in min bloggroll i vänstermarginalen på min blogg för tips om intressanta bloggar. Av skilda slag, men inkl även s.k. pirater.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

    En sak jag tyckt mig märka är att kretsen kring de liberalismens dödgrävare som Jan Bj och Johan Batong m fl utgör i stort sett är koncentrerad till storstäderna. Ute i landet finns ivart fall öar av kvarlevande socialliberaler, som känner oro inför rikspolitiken. Men jag har märkt att denna oro finns även hos en och annan i storstadsområdena.

    Blir det ingen ändring snart av fp kommer det att bli ett helt onödigt allmänborgerligt parti, dvs utan annat mål än att ta makten från sossarna. Ett sådant parti kommer att förtvina.
    Och lika bra är det.

    Vad jag vill ha förutsätter jag du läst dig till på min blogg vid detta laget.

    SvaraRadera