söndag 8 februari 2015

Över halva vintern har gått

Kyndelsmässodagen (2/2) brukar räknas som vinterns mittpunkt. När vi nu firat dagen så sent som det bara går (8/2!) är vi väl då rejält på vårvintersidan? Och det roligaste man kan göra så här års är att tillverka egna skidspår (2 km dubbelspår på allmänningen och täkterna, det ni!). Ett nöje jag njutit av i 40 år. Med reservation för de tillfällen då stavar och skidor och bindningar trasslat ihop sej så rejält i djupsnön att det krävdes en utbrytningsaktion á la Houdini för att ta sej upp på banan igen. Och för det tillfälle då min far - när jag saknades inför middagen - tog sej orådet före att trampa(!) i mitt skidspår för att få fatt mej; som jag minns det hann jag hem före honom, men skidspåret var ohjälpligt förstört. Tyckte jag då.

Om 10 dagar börjar påskfastan. Dessförinnan kan man ju i datorns blekblåa sken begrunda filosofen Martinssons litania över den digitala revolutionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar