söndag 28 november 2010

103 år är väl ingen ålder

På min andra blogg skrev jag för några veckor sedan om kyrkoherden em Carl Adolf Murray, 98 år, och hans 90 minuters föredrag om Skogtapeten m.fl. textilier. Men det finns ju folk som är 100+ och still going strong - också. T.ex. tänker jag på Ingrid Luterkort som läste in en ny Dagens dikt på sin 100-årsdag. Eller på fil.dr. Carita Hassler-Göransson i Lund som jag intervjuade när hon var 103. Hon bodde i egen lägenhet och öppnade dörren själv när jag ringde på. "Vill du ha Pommac eller sherry?" frågade hon (jag valde Pommac). Och det slutade med att hon snarare intervjuade mej än jag henne! Alla mina fördomar om 103-åringar kom på skam.

I samma ålder och vid samma vigör verkar Alice Östlund i Trollhättan vara. Radiokorre på onsdagar, liksom. Fyller 104 den 8 december. Vad säger man? Grattis, kanske! (Framför allt till alla lyssnare).

1 kommentar:

  1. Det är ingen konst att bli gammal, bara man får leva och ha hälsan, det brukade min pappa säga. Dock blev han bara 90, för till slut hade han inte hälsan. Men han var väl bara étt par år yngre när han följde mig på ett partimöte i Bollnäs och diskuterade med Ingemar Mundebo, då budgetminister (och fd kommunalkamrer i Bollnäs ngt decennium tidigare, om jag minns rätt).

    Och Carl-Adolf Murray, tänka sig att han lever än. På "min tid" var han komminister (eller möjligen stiftsadjunkt) i Undervik. Har en svag aning om att han hade en dotter som en kort tid var skolkamrat med mig i Vallsta.

    SvaraRadera