tisdag 10 januari 2017

Möte med Liberalerna och tankar om röstplikt

Ett inspirerande styrelsemöte i Hudiksvalls-liberalernas lokal med planering av vårvinterns aktiviteter fick mej att tänka till.

Jag vill starkt uppmana dej som läser detta att gå med i något politiskt parti, om du inte redan har gjort det! Annars kommer jag helt seriöst att överväga lagstiftning mot dej och andra demokratiskolkare. Inte plikt att gå med i just Liberalerna (DET vore verkligen inte liberalt ;o), men plikt att som medborgare bli medlem i NÅGOT politiskt parti!

Eller, OK då, åtminstone plikt att gå och rösta på valdagen (om så vore blankt). Vi har ju skolplikt och vissa vill utan att skämmas återinföra värnplikten (den militära). Så varför inte också en demokratisk värnplikt för myndiga medborgare? Kom ihåg att i antikens Aten löpte åtminstone varje fri man risken att genom lott bli utsedd till "talman" o dyl.

Jodå, jag har länge påpekat att det är diktaturer som brukar ha det högsta valdeltagandet. Men det hjälps inte att åtminstone idén om röstplikt bör övervägas (även om inte just Liberalerna skulle tjäna på den, särskilt inte om just Liberalerna drev igenom saken). Att som medborgare ha vissa skyldigheter gentemot samhället (t.ex. skyldigheten att betala skatt även om man tycker att den är för hög!) är ju i grunden allmänt accepterat, och jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle vara mer tillåtet att skita i politiken än i annat som rör vårt gemensamma goda.

Vad säger du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar