fredag 30 mars 2007

Varma mars

Så här efter flera veckors oavbruten sol ser jag nästan med viss tillfredsställelse hur vackra, vita cumulusmoln seglar in över landskapet. Men nog är det ändå nästan otroligt: mellan 10 och 15 grader på dagarna i snart två veckors tid! Nattfrost visserligen, men ändå!

I förrgår kväll åkte vi bil till 325-meters-nivån och åkte skidor i Acktjärbo, ett par mil nordväst om Bollnäs. Men nu får vi ställa in dem för gott. Tänka sej att första april ifjol gnistrade fälten av djup, nyfallen snö - vi gjorde snöänglar och skidpåren på Bolleberget preparerades ännu en gång. Den 7 april köpte familjen nya skidor på Intersport och gjorde en 3 km-tur tillsammans till Gammel-Hults. Här i stan alltså!

I år är det nästan mindre snö och is än till Valborg i fjol. Då låg isen kvar på Varpen ända in i maj - nu tror jag att sjön blänker vilken dag som helst. (Rekordkort isläggning i så fall, eftersom isen inte la sej förrän för 3 månader sen).

Sjuk klimatförändring eller frisk variation? Jag sörjer i varje fall inte den tidiga våren - det enda jag har problem med är ständiga töperioder mitt under den själva skidsäsongen. I år tycker jag faktiskt att vintern var rätt stabil när den väl kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar