fredag 24 april 2009

Hushållen förvärrar krisen

Fick just en aha-upplevelse när jag läste tidningen i eftermiddag. Jag läste om hur hushållen börjar spara - nu, mitt i krisen! Och hur hushållen under värsta högkonjukturen köpte en massa saker på avbetalning, alltså omvänd Keynesianism eller Josefianism eller vad man nu vill kalla det!

Anne Wibble sa under förra lågkonjunkturen på 90-talet att varje svensk borde ha en årslön på banken. För det fick hon en massa skit, men hon hade så klart rätt! Det kändes förstås inte så lägligt att börja spara när arbetslöshet och dålig ekonomi bredde ut sej, men det var naturligtvis under det glada 80-talet som en månadslön per år borde ha satts in på banken.

På samma sätt kunde många av oss ha sparat mer under detta millenniums första decennium. Då hade vi kunnat sätta sprätt på en del av pengarna NU när det krisar och därmed hjälpa staten med att jämna ut konjunktursvängningarna. Men så länge vi beter oss som en fock skår (citat en kapten vid S3 i Boden) och handlar för lånade pengar i högkonjunkturer och sparar för glatta livet i lågkonjunkturer, så lär vi få leva med dessa eländiga "vallningar" eller vad man ska kalla kriserna för.

Alltså: staten har ett ansvar att (som Josef i Egypten och Keynes i England (USA?) lärde oss) samla i ladorna under goda tider för att ha något även i dåliga tider. Men som socialliberal vill jag betona den för mej senkomna insikten att vi själva också har detta ansvar! Inte bara för vår egen skull, utan för att kunna lämna ett positivt bidrag till hela samhällsekonomin!

Och - jag erkänner - bufferten borde även i mitt fall ha varit större...

F.ö. har det varit 16 grader, sol och bikinibrudar här i Mellansel idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar