måndag 1 juni 2009

Första juni - Annandag Pingst

Nu har ju sommaren redan kommit - men idag den 1 juni såg jag att midsommarblomstren (skogsnävorna) slagit ut, och det är ju ett sommartecken om något. (Smörblommorna ligger också i vassen).

Badade idag för fjärde dagen i rad - den här gången i Ljusnan på vägen hem. Missade middan så det var ju dumt, men jag hann i alla fall följa med Hanna till förskoleklassens sång- och vernissageafton. Inget dumt sätt att markera Annandag Pingst! Vi köpte en tavla för 20 kr (självporträtt på duk).

Ledde tidigare idag en 11-gudstjänst i sångens tecken för "daglediga" - och jag tycker fortfarande att Nationaldagen gott kunde flyttas till midsommarafton, då ultranationalisterna inte har någon chans att sticka upp. Det här året och den här veckan förväntas vi ju jobba på den gamla helgdagen Annandag Pingst utan att få någon kompensation, eftersom Nationaldagen äger rum på lördag, då vi ändå skulle vara lediga. Nu har jag hört att facken förhandlat till sej en extra ledig dag, men det är 6 juni som är problemet. Jag gör vad jag kan, men folkfest? Knappast. Kampdag för högerextremister? Inte enbart, men i alltför stor utsträckning.

Nollställde temperaturmätaren på kvällen. Max 32.3, Min -2,5. Jag tror det är en glädjemätning, men igår hade vi i alla fall 29 grader på eftermiddagen. Idag omkring 25, kyligare luft mot kvällen. I morgon får vi exaktare värden på nattens minimum, men jag tror jag ska flytta termometern till hörnet vid rhododendronbusken istället (säkrare skuggplats).
16,1/2150100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar