torsdag 14 juni 2012

Skolavslutning med nejlikbroskskivlingar

Svampsäsongen har börjat! (Ja, för er som törs plocka murklor har den förstås börjat sedan länge). Men på väg hem från storasysterns och mellanpojkens skolavslutning på Folkets Park ("ät så du blir stor och stark..:") hittade vi alldeles färska nejlikbroskskivlingar, svampar av högsta kulinariska klass, i paritet med såväl kantareller som champinjoner. Alla häxringssvampar är inte ätliga, men nejlikbroskskivlingen tror jag faktiskt är den vanligaste. Plocka den inte bara utifrån bilden nedan, utan börja i sällskap med en erfaren plockare. Själv lärde jag mej den i fjol av min fru - varför inte förr, A-K? - som lärt sej den av sin far. En delikatess och en av få "nyttoväxter" som växer vilt mitt i stan. (Jodå, brännässlor och maskrosor finns ju också, och särskilt de förra är inte heller att förakta i sin första fräschör).

F.ö. inramades skolavslutningen på Folkets Park av såväl Den blomstertid nu kommer (godkänd av Skolverket av kulturella skäl) som I denna ljuva sommartid (ännu icke godkänd). Vi fick alltså även i sekulär, kommunal skolmiljö sjunga om såväl "den gode Gudens gåvor" som "Guds godhets rikedom". Jag tror inte jag ska anmäla kommunen. Och det verkar ha löst sej i Karlskrona också. Halleluja. Läs Birro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar