onsdag 21 november 2012

Pärleporten

Jag missunnar på intet sätt tidningen Dagen att ta betalt för sina artiklar även på nätet. Vi "tjuvläsare" har länge åkt snålskjuts på papperstidningsprenumeranterna (dit även jag hört ett tiotal år).

Men att kalla sin nya nätportal för "Pärleporten" var märkvärdigt omdömeslöst gjort av tidningen. Varannan svensk känner genom sången Som en härlig gudomskälla till att "Han (Jesus) har öppnat pärleporten / så att jag kan komma in." Att då på den kristna tidningen Dagen mötas av en "pärleport" som är stängd för icke betalande - nä, det känns faktiskt inte bra!

2 kommentarer:

  1. Håller med, jag är prenumerant så jag skrev och föreslog att den skulle heta Nålsögat i stället. Men de verkade inte ha någon humor där=)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vill bli prenumerant igen så fort ekonomin tillåter. (Eller prioriteringarna blir sådana, kanske man i ärlighetens namn borde säga).

    "Nålsögat" var en kul ide. (Fast som prenumerant vill du förstås inte påstå att "för människor är det omöjligt" att komma in genom Dagens nätportal).

    Dagen kanske dock tycker att det är vi som inte har någon humor ;o).

    Och så här i Domssöndagstider kanske det är en nyttig andlig övning att någon gång ställas inför en stängd Pärleport.

    SvaraRadera