tisdag 9 juni 2015

Kan "medeltida" med fog användas som ett nedsättande uttryck?

Jag delar Margot Wallströms kritik mot spöstraffet i Saudiarabien och alldeles särskilt mot spöstraff av bloggare och andra som helt enkelt vill utöva sin yttrandefrihet.

Men för det första: är spöstraffet verkligen medeltida? Både Jesus och Paulus utsattes ju för det långt före medeltiden. Inte heller upphörde det med medeltiden.

Och för det andra: kan man verkligen med fog använda uttrycket "medeltida" pejorativt, alltså nedsättande? Låt oss pröva:

Lien är ju medeltida, men det är väl helt OK att använda lie än i dag - själv fick jag en Fiskars-lie i födelsedagspresent i fjol och har slagit många brännässlor med den.

Boktryckarkonsten är ju medeltida, men inte tycker vi att den är dålig för det? Aningen föråldrad kanske så här i internet-tider, men absolut inte överspelad.

Många av våra finaste byggnader är medeltida. Dåligt?

Lediga måndagar är typiskt medeltida. Men hemskt?

Nej, jag tror vi får sluta använda "medeltida" i nedsättande syfte. Jag tycker att Saudiarabien, om landet vore lite listigare, skulle göra som Alf Svensson, när Birger Schlaug anklagade honom för att företräda 100 år gammal moral: 2000 år, Birger, 2000 år! Saudiarabien skulle kunna ta medeltiden i försvar som den tid då islam framträdde och säga: vi vill ha medeltida straff!

Men det vill inte jag - inte rakt av i varje fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar