söndag 30 mars 2008

Påsken har bara börjat!

Visst har ni sett att den här dagen numera heter "Andra söndagen i påsktiden" istället för som tidigare "Första söndagen efter påsk"? D.v.s. påsken har bara börjat! Och fortsätter hela april månad. Vilket vi i vår familj markerar genom att fortsätta sjunga och lyssna på påsksånger, samt genom att fortsätta lägga ut påskägg i trädgården på helgerna. Hur länge då? Ja, till pingst i alla fall!

Lite synd, tycker jag och min fru pastorn som påpekade det, är det ju att man till påsk inte får höra några påsksånger i affärernas högtalarsystem. Jag menar, till jul får man ju höra både "Stilla natt" och "O helga natt" och en massa andra fina julpsalmer - som t.o.m. ateisten Richard Dawkins gärna sjunger med i, av affektionsskäl får man förmoda - medan åtminstone min fru och jag aldrig hört "Vad ljus över griften", "Vid gryende dag", "Livet vann", "Uppstått har Jesus, hurra, hurra", "Dina händer är fulla av blommor" och dom andra påskpsalmerna medan vi inhandlat årets påskägg, påsksill, påskmust och påskgodis.

Kyrkans påskbudskap är alltså något mindre kommersialiserat än julens - och det kan ju tyckas vara positivt. Men risken är att det också blir mindre känt, vilket ju åtminstone ur kristet perspektiv vore ledsamt. Och ur ett allmänbildningsperspektiv också, skulle jag vilja tillägga. (Nej, det är inte fel att även påminnas om uttåget ur Egypten, ifall någon skulle tro att jag missar de judiska skälen till påskfirande).

//: Nu är det påsk igen och nu är det påsk igen
och påsken varar väl till hösten? ://
//: Nej, det var inte sant,
nej, det var inte sant,
för däremellan kommer pingsten ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar