tisdag 12 oktober 2010

Underbart - en präst som avslöjar hyckleriet i statskyrkofrågan!

Jag finner inte ord för den glädje som bemäktigar sej hela min varelse när jag läser kyrkoherde Per Kristianssons debattartikel på DN Debatt. Jag har länge förtvivlat frågat mej varför inte fler präster inom Svenska kyrkan själva ryter ifrån mot det hyckleri som råder, när man påstår att Svenska kyrkan sedan 10 år tillbaka är fri från staten - och ändå fortfarande styrs av de politiska partierna!

Nu låter en präst höra sej i den breda offentligheten. Inte en dag för tidigt. Och inte ett ord för mycket. Det skulle glädja mej oerhört om präster, politiker och missionsföreståndare nu kunde komma med ett kraftfullt instämmande till detta positiva och konstruktiva förslag.

2 kommentarer:

  1. Vad säger du om detta då?
    Jag är rätt så bestört och fundersam över en del debattinlägg... Fastän på min blogg har det varit tyst.

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/10/ar-det-fult-att-veta-nagot-om.html

    SvaraRadera
  2. Jo, jag håller med dej. Det har funnits enorma överreaktioner mot Björklund i den här frågan. Ateistiske litteraturprofessorn Victor Svanberg ville ju t.o.m. bevara det särskilda kristendomsämnet enligt devisen "känn din fiende". (Fast jag kanske borde ha sagt det på din blogg och inte på min ;o).

    SvaraRadera