tisdag 1 mars 2011

Legosoldater

8-åringen höll på att skratta på sej när jag berättade att Kadaffi kämpade mot sitt folk med hjälp av legosoldater. Hon slutade inte skratta ens när jag förklarat. Och jag började skratta själv, för det låter ju verkligen för löjligt när man tänkter efter. Igårkväll lekte så den 8-åriga dottern och hennes bröder kamp i Mellanöstern med hjälp av egenhändigt hopsatta lego-soldater...

F.ö. tänker man ibland tankar som man inte lägger ut på bloggen eftersom man undrar om de är riktigt vettiga. Nyligen kom min fru och sa att Cecilia Uddén på P1 sagt en sak som jag visst sagt när tunisier och egypter demonstrerade som bäst: Kunde inte irakierna också ha fått göra sej sej av med sin diktator själva? Det är klart att folkets självkänsla och kraften i demokratin blir mer helgjuten om den nödvändiga omvälvningen inte mest skett genom invasion och ockupation.

Och Cecilia Uddén hade alltså varit inne på samma sak. Så det kanske stämmer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar