söndag 27 februari 2011

Bildspel från Libyen

Fattar ni? Vanliga människor har riskerat och riskerar livet för att välta en mer än 40-årig diktatur. Kolla bilderna!

Visst förtjänar Khadaffi att ställas inför rätta. Och ändå: det blir en fars när skurkar anses som legitima härskare så länge de dominerar staten men som skurkar bara om de inte lyckas behålla trådarna i sin hand. (Jfr Nurnbergrättegångarna, där bara förlorarna ställdes inför rätta - inte Stalin eller Dresdenbombarna). Som den moderna devisen att det inte är skamligt att stjäla - bara att åka fast.

(Smart diktator förresten: 1976 avskaffade han hela det privata näringslivet, och 10000-tals köpmän lämnade landet. 1977 avskaffade han staten (!) eller kanske rättare sagt: försökte personifiera den).

2 kommentarer:

  1. Ack ja, minnet är kort.
    Minns du Telubaffären?
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2011/02/en-paminnelse-betr-sveriges-gadaffi.html

    Och minns du hur det gick till när Ferdinand Marcos tvingades bort? 25 år sedan nu.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2011/02/ett-annat-25-arsminne-och-ett-positivt.html

    SvaraRadera
  2. Ja, Marcos (Ferdinand och Imelda) minns jag. Däremot inte Telubaffären. Tack för påminnelsen. Ohyggligt!

    Jag såg Dokument utifrån i söndags och slogs återigen av hur vansklig devisen "Min fiendes fiende är min vän" är. Min fiendes fiende kan ju även vara min egen fiende.

    SvaraRadera