fredag 5 februari 2016

10 år med bloggen - och 212 med Runeberg!

Hörde på radion att bloggen som fenomen fyller 10 år. Tydligen var jag tidigt ute, eftersom jag redan är inne på mitt 11:e bloggår. Se här mitt första inlägg!

Det var bror Christer som drog in mej i bloggosfären; han hade börjat blogga före mej men ledsnade som så många andra; nu är det visst Facebook och Twitter som gäller om man inte håller på med lönsamma bloggar om mode och livsstil.

Jag använder förstås bloggtekniken mest till min diktantologi och mina psalmsajter, se 1986 års psalmbok, Stora Nätpsalmboken, Fria psalmboken, Koralboken et c. På den här bloggen har jag inte särskilt många läsare, men det blir ju ändå en typ av självdokumentation som har sitt värde, särskilt efter några år.

Hur som helst: Kul möjlighet tycker jag - att själv bygga upp en hemsida med HTML-koder i massor var för jobbigt för mej. Blogger m.fl. gav mej och många andra chansen. Tack för det!

Och så är det visst Runebergsdagen.  Ett urval Runebergs-dikter kan läsas här. Ett urval Runebergs-psalmer (i lätt bearbetning) kan sjungas här. Och sådana här Runebergs-tårtor ska visst ätas idag om man kan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar