söndag 22 juli 2007

Fenomenet Harry Potter

Helt klart - lördagen den 21 juli nådde ett storverk ut till den breda publiken. "All is well that ends well" - och utan ett ordentligt, vattentätt slut riskerade hela den storslaget upplagda sviten om Harry Potters kamp mot lord Voldemort att bli en hopsjunken sufflé, en punkterad ballong.

Utan att ha hunnit läsa hela den sjunde och sista boken i serien - frugan kom hem med den efter en inköpsrunda på stan - kan jag konstatera att J K Rowling verkar hålla ångan uppe ända in i mål. Och om intrycket visar sej stämma även efter noggrannare läsning är det bara att kapitulera: hon har lyckats med att både planera och genomföra ett verkligt litterärt storverk.

För det handlar inte bara om reklam: böckerna och berättarkonsten är verkligen säljande i sej själva. Och J K Rowling har därmed själv lyckats göra den bästa reklam för läsning som går att göra. Filmerna i all ära - men vill man veta hur det "verkligen" var, måste man gå till böckerna. Och skapa sin egen film inuti sitt eget huvud. Vilket Rowling verkligen gjort allt för att uppmuntra och underlätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar