lördag 21 juli 2007

Harry Potter-fenomenet

Idag den 21 juli kom den sjunde och sista Harry Potter-boken. Eftersom den för historien ända fram till Harry Potter som 36-årig familjefar, torde den verkligen bli hennes sista i serien (oräknat eventuella sidoskrifter om Harrys värld och om författandet och filmerna et c).

Temat "Kärlekens seger" finns med även här i avslutningsboken, men jag vill gärna läsa den ordentligt för att kunna diskutera vilken sorts kärlek det handlar om, och hur mycket hämndlystnad och äregirighet som också driver sitt spel. I vilket fall som helst erbjuds även lord Voldemort (alias Tom Riddler/Dolder) en möjlighet till ånger och försoning, och det tycker jag är mycket positivt.

Jag ska inte avslöja mer än så här. Harry Potter överlever alltså slutstriden, men vilka som dör får ni själva se efter. Helt klart är dock att J K Rowling lyckats föra bautaverket till slut, vilket hon ska ha en stor eloge för, förutom alla massor av miljoner som hon kan fortsätta inkassera. Visst är försäljningen delvis reklamdriven, men faktum är att själva produkten är säljande. Både ungdomar och gubbar som jag kan ta del av den med nöje.

Däremot såg jag inte senaste filmen - det gjorde frugan och det får räcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar