söndag 4 augusti 2013

Trents sista fall 100 år i år

Det är väl inte många deckarvänner nuförtiden som skulle sätta E C Bentleys Trents sista fall i den absoluta deckartoppen (eller tycka att den närmaste konkurrenten vore A C Doyles Baskervilles hund!). Men trots att konkurrensen inom deckarbranschen hårdnat betydligt sedan 1913, då boken kom ut, håller den fortfarande för en omläsning. Språket är oförbränneligt spänstigt, även om intrigen efterliknats en del. Boken finns gratis på nätet i den engelska ursprungsversionen, Trent´s last case!

Tänk att den skrevs före världskrigen - och före Agatha Christie! Och tänk att boken tillägnas min egen deckarfavorit Gilbert K Chesterton! Jag måste få återge författarens/vännens rörande tillägnan in extenso:

Till Gilbert Keith Chesterton

Gode broder Gilbert.

Den här berättelsen tillägnar jag Dig. För det första därför att min enda ädla bevekelsegrund till att skriva den var förhoppningen att Du skulle uppskatta den. För det andra därför att jag är skyldig Dig en bok i gengäld för "Mannen som var Torsdag". För det tredje därför att jag sade att jag skulle göra det när jag skisserade handlingen för Dig för två år sedan, med fransmän runt omkring oss. För det fjärde därför att jag minns det förflutna.

Jag har i dag åter tänkt tillbaka på de märkliga dagar då ingen av oss någonsin tittade på en tidning; då vi kände den fulländade lyckan i en aldrig sinande förbrukning av papper, pennor, te och våra föräldrars tålamod; då vi oförskräckt gav oss i kast med den svåraste litteratur och själva fabricerade den lätta läsning vi behövde; då vi (med den kanadensiske diktarens ord) studerade naturens verk, ävensom de små grodorna; då vi kort sagt var ytterligt unga.

För de dagarnas skull tillägnar jag Dig denna bok

Din tillgivne
E. C. Bentley


Bilder på de båda (nu döda) vännerna Bentley och Chesterton:



2 kommentarer: