torsdag 10 oktober 2013

Den samtida novellkonstens mästare

Alice Munro teikna av Andreas Vartdal cc-by-sa ).jpg

Grattis, Alice och Kanada!

13 är ett positivt tal i vår familj; både min bror och min svärfar föddes den 13:e. Och att den 13:e kvinnan som fick Nobels litteraturpris fick det just 2013 passar väl bra?

Jag erkänner dock att jag inte läst en rad av Alice Munro än. Men jag tänker snarast göra plats för henne i min nobelpristagarbokhylla (som jag ännu inte packat upp ur alla flyttkartonger ;o).

Noveller (inkl. sagor) är f.ö. den bästa berättarformen - vem har ork att läsa romaner?

3 kommentarer:

  1. Konstig du. Jag kan inte läsa noveller. De tar slut precis när jag börjat läsa. Gäller ej Ray Bradbury

    SvaraRadera
  2. Det är för att du läser dom tyst. Läs högt eller på engelska så räcker dom precis lagom länge - en helkväll framför brasan ;o)

    Gäller ej Ett halvt ark papper av Strindberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste jag tipsa om Åsa Larssons Björnfotdeckare, tänk father Brown i Kiruna på 1910-talet, De ges bara ut som ljudböcker. Guds starka arm var jag med och skrev och en del andra som tyvärr bara publicerats i tidskrifter, än så länge.

      Radera