söndag 23 mars 2014

Vår och vinter om vartannat

De gångna veckorna har varit lite lustiga. För 10 dagar sedan, den 13 mars, badade jag i havet vid båtbryggan innerst i Mössöviken. (Nåja, doppade mej i varje fall!). Sedan kunde jag soltorka på en bänk i 14 graders värme (i skuggan!).

Men den här veckan kunde jag åka skidor till jobbet både i tisdags och i torsdags. Särskilt i förrgår var det bra skidföre efter 3 dm snöfall och minusgrader. Å andra sidan fick jag bära skidorna hem - för efter kyrkokören på kvällen regnade det och blåste hela natten, så att snön helt försvann under fredagen.

I går lördag kunde jag bada utomhus på min födelsedag för första gången i mitt liv - i en hölja i Sjöbyttebäcken. Mellanpojken Jonatan följde med som handräckning; aldrig har väl handduken och tröjan känts nödvändigare (den här gången var det bara 8 grader i luften, men vattentemperaturen var knappast lägre än på Mössön ;o).

Ja, så kan det variera så här års. I Hälsingland, åtminstone - på gränsen mellan norra och södra Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar