torsdag 12 april 2007

Med cykel i skärgården

En sällsynt möjlighet fick jag i går, den 11 april 2007, när jag i strålande sol cyklade rakt ut i Bottenviken! Jag körde bil till Lövskär längst ut på Hertsölandet i Luleå, parkerade bilen och cyklade österut.

Varje år brukar flera mil vintervägar plogas upp på havet utanför Luleå, och fortfarande bär isen både bilar och traktorer, men det här året och den här tiden spelar det inte så stor roll var man kör. Isen är ungefär lika välsopad utanför som innanför plogvallarna från i januari.

På mammas fräscha cykel trampade jag med solen i ansiktet. Nästan till den stora luleskärgårdens yttersta gräns. När jag kommit ca 20 km från fastlandet såg jag slutligen hur horisonten liksom blev någon centimeter bred och dessutom blå och glittrande. Även om det väl var flera kilometer kvar till öppet vatten kände jag att jag nått "världens ände" och svängde av innanför Småskär för att åka tillbaka en delvis annan väg.

En fantastisk upplevelse! (Inte minst den smått otroliga skylten om att eldning och fiske på vägen är förbjudet!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar