söndag 29 november 2015

Följ Liberalernas landsmöte 2015 i efterhand!

Det här är intressant! Nå, kanske inte allt. Men mycket är det.

Hade gärna varit där. Men det fanns inte längre plats ("av säkerhetsskäl") när jag skulle anmäla mej två veckor i förväg - vilket jag trodde skulle räcka, jag hade ju som motionär "rätt" att tala för mina motioner 1 minut/per motion - men se, det hade jag inte alls: bara om jag fick plats tydligen.

Nånå, andra talade ju. Med besked. Men ingen hade tydligen gråtit vid radion 11/11, när Studio 1 berättade om att barn med Downs syndrom i Frankrike får avlivas fram till (det som skulle vara) Födelsedagen.

Varför de inte lika gärna får strypas eller sättas ut i skogen omedelbart efter födelsen, undandrar sej min bedömning. Någon moralisk skillnad kan i varje fall jag inte se - det måste vara någon juridisk teknikalitet detta att fostret så till den milda grad anses vara en del av moderns kropp ända tills navelsträngen klipps av att, ja, ni ser och hör ju själva vad Studio 1 grävt fram. (Tack för researchen, även om uppföljningen verkar ha varit extremt dålig).

I veckan hörde jag av en som varit i London att det är likadant i Storbritannien. Kan det vara möjligt?

Gäsp.

Gäsp???

I Storbritannien och Frankrike har ju barnmorskorna i varje fall den samvetsfrihet som inte Liberalerna, nej, inte ens Svenska kyrkan, tycks vilja kämpa för att ge Ellinor Grimmark, Linda Steen och andra barnmorskor här. Vi har ju dock samma typ av utsorterings- och avlivningserbjudanden här som där, låt vara att de här "bara" gäller under halva graviditeten. Eller OK, lite drygt! För individer med Downs syndrom - eller för den delen gomspalt - får ju avlivas nästan en månad efter att individer med "rätt" antal kromosomer blivit fridlysta.

Men att Jan Björklund skulle ta upp det här i sitt inledningsanförande vore kanske för mycket begärt? Eller varför inte? När temat nu var respekt för människovärde och människoliv, ja, hela vår "västerländska civilisation" med dess frihetstraditioner i kontrast till muslimska terrorister. Eller till amerikanska abortklinikbeskjutare för den delen. Att visa sin respekt för människovärdet och människolivet genom att skjuta ihjäl sina medmänniskor på gatan är ju varken särskilt smart eller särskilt juste - men detsamma gäller ju när det offentliga på föräldrars anmodan tar livet av små barn för att de har Downs syndrom; inte är det särskilt smart (individer med Downs syndrom är inga monster!) och inte är det juste (varför ska just individer med handikapp få avlivas när de "ohandikappade" blivit fridlysta?).

Tre kön tycker Liberalerna att vi ska ha. Istället för att följa mitt förslag om återställda könsbegrepp (inte tusan föder karlar barn!) går man vidare mot det tänkta "queerparadiset". Det påminner mej om den nordamerikanska indianstam som inte räknade de karlar som vägrade följa med ut i krig som riktiga karlar. Men de var ju inte kvinnor heller och vips hade stammen tre kön - waw! Proggigt?

Och inte ska Svenska kyrkan frigöras helt från de politiska partierna heller. För den fria (?) liberalen Anna Ekström måste ju i både parti och kyrkomöte kunna genomdriva att bara de som inte ser någon särskild vits med man-kvinna-förbundet får viga folk till äktenskap.

Nå, det togs väl en del vettiga beslut på landsmötet också, antar jag. Partinamnsbytet bryr jag mej dock inte om ett dugg.

Ska titta senare. Nu måste jag gå och lägga mej. Glad advent på er allesammans - trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar