fredag 4 maj 2007

Konstiga protester mot nationella prov i 9:an

Man kan naturligtvis - som alltid - diskutera om skolminister Jan Björklund och folkpartiet håller en alltför hård linje i skolfrågor. Men många av protesterna mot fler nationella prov i 9:an (alltså i fler ämnen än svenska, engelska och matematik) tycks utgå ifrån att det kommer att bli mer prov totalt under 9:an och därmed en ökad stressituation.

Det där anser jag vara mycket osannolikt. Känner jag oss lärare rätt, så tar vi inte på oss mer dubbelarbete än nödvändigt. Får vi ett färdiggjort prov i t.ex. samhällskunskap, så inte kör vi vår egen variant dessutom. Det blir nog mycket att rätta ändå.

En annan sak är frågan hur likriktad undervisningen i t.ex. samhällskunskap är och bör vara. Risken finns naturligtvis att nationella prov gör undervisningen i vissa ämnen alltför stereotyp. Å andra sidan beror det på hur proven utformas och hur stor del av kurserna de bedöms täcka. Och ökade jämförelser mellan olika skolor och landsändar tror jag inte är någon nackdel.

Men den sistnämnda diskussionen bör absolut tas. Både i och utanför skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar