fredag 9 maj 2008

Underbara vårflod

När det inte handlar om naturkatastrofer - som ju ändå är undantag här i livet - så är dånande vatten en källa till inspiration, glädje och tacksamhet. Jag brukar ibland kalla mej "hydroman", men jag lovar: jag tänker inte spränga Suorvadammen för det!

Den här tiden för 30 år sedan sysslade jag mycket med dammbyggen i mindre skala på vägen hem från skolan. Men syftet var att till slut låta vattnet riva dammen och att få se vilka krafter som utlöstes.

Nuförtiden far jag gärna till forsar och fall i vårflodstider. I veckans början for familjen till härjedalsfjällen och såg hemmaälven Ljusnans startområde. Mäktigt! Ljusnedal blev min personliga favorit med flera kraftfulla forsområden vars kaskader glänste i vårsolen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar