måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag, Folkpartiets årsmöte och frågan om mäns barnafödande

Igår firade jag Sjätte söndagen efter Trettondedagen. Det är kyrkoårets ovanligaste söndag, och infaller bara när påsken är ovanligt sen (som i år) OCH när Trettondedag Jul samtidigt (som i år) infaller mycket nära närmast följande söndag. Förra gången var 2000, nästa gång 2038, då jag lär vara både morfar och farfar. Ifall jag lever.

Idag är det Alla hjärtans dag. Det firar jag inte med ett restaurangbesök tillsammans med min fru (men om några år kanske?), utan med att istället för körövning gå till Folkpartiets årsmöte på Scandic 18.30. Hoppas att så många som möjligt kan komma - det blir liksom roligare då.

Det här året lär väl gå till historien som året då Folkpartiet, partiet för sunt förnuft i skolan, kommer att försöka inbilla Sveriges skolbarn att även män kan föda barn. Vissa män i varje fall. Det ska (inte) bli roligt att se, men jag ska i alla fall ta upp saken till diskussion i kväll. Har samlat mina tankegångar på bloggen Queerretorik, där jag som väntat blivit beskylld för att vara stockkonservativ istället för liberal, olämplig som lärare och allmänt människoföraktande. Det är väl då inte konstigt om jag snart inte skulle anses lämplig som kantor eller partiföreträdare heller.
Annars måste jag ju säga att jag personligen har lite svårt för partiföreträdare - särskilt i Utbildningsdepartement Barn- och utbildningsnämnder - som på fullt allvar tror att män då och då kan föda barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar