måndag 21 februari 2011

Nu får väl familjen Ghadaffi begripa att det är över

Ja, det är som Östeuropa 1989. När jag för några veckor sedan hörde om att jasminrevolutionen i Tunisien började gå över i en hibiskusrevolution i Egypten, undrade jag genast: Ja, men Libyen då? (Som ligger mittemellan). Jag pratade med min fru om hur länge Ghadaffi (eller Kadaffi som jag alltid sagt) kunde tänkas ha suttit - ingen av oss mindes någon annan libysk ledare - och vi kom fram till att han måste ha tillträtt någon gång i början av 1970-talet. Det visade sej vara i slutet av 1960-talet.

Men kan inte far och son Ghadaffi begripa att det får vara slut nu, när 60-, 70-, 80-, 90- och 00-talen förgått och ersatts av 10-talet? (Olustigt så likt ett arvkungadöme av envåldshärskartyp som Libyen liksom Nordkorea verkar ha blivit!). Libyens folk vill liksom Tunisiens och Egyptens ha en legitim och folkvald regering, inte bara ett brutalt självhärskardöme.

Stick, både Ghadaffi sr och jr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar