onsdag 27 mars 2013

Också ett perspektiv

På folkpartiets riksmöte i Göteborg den här årstiden 2011 kom jag lite sent till den gemensamma kvällsmiddagen och fick därmed äran att sitta på en av de enda kvarvarande lediga platserna: mitt emot Jasenko Selimovic (statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet) och Adam Cwejman (LUF:s ordförande). Vi hade ett intressant samtal om "svenskhet" ur olika perspektiv. Eller - ärligt talat - jag lyssnade mest. De samtalade.

Ursäkta namndroppningen! Men nu har vårt kulturministerämne Jasenko skrivit en replik, en mycket, mycket intressant replik på Jonas Hassem Khemiris öppna brev till Bea Ask. En replik som ställer oss (inte bara de nyligen invandrade) inför ett avgörande vägval. Hur ska vi se på Sverige och svenskheten? Hur ska vi se på oss själva i det sammanhanget? Och hur ska vi se på de fel som faktiskt förekommer?

Tänk vilken viktig perspektivdiskussion! Tack Jonas och Jasenko för det angelägna samtalet! Tack för att jag än en gång får sitta och lyssna till två människor med fler perspektiv än mitt eget! [Erik Helmerson kommenterar en del reaktioner].

1 kommentar:

  1. Tack för länken till Selimovic text-den var fantastiskt bra!

    SvaraRadera