måndag 13 augusti 2007

Offren som skadegörare

Nä, nu tar Per Jönsson verkligen priset! Det är verkligen höjden! Får man skriva så urbota dumt på en liberal ledarsida?

Visst - det kan vara korkat att gå hem ensam mitt i natten, eller lämna bilen och huset olarmade eller missionera i stridsområden eller vad ni vill. Brottslingar kan se sitt tillfälle och tredje man kan drabbas av den utlösta brottsligheten o.s.v. o.s.v. Man kan diskutera uppföranden av de mest skilda slag, och alltför aningslös idealitet kan ibland leda vilse.

Men smaka bara på Per Jönssons rubrik: "Kidnappade koreaner har skadat afghanerna." Inklusive talibanerna, då alltså? Jag tror jag dånar. Det finns säkert ett och annat sanningens ord som koreanerna kan behöva höra i enrum, men hur man kan välja att offentligt lägga hela fokus, själva skuldbeläggningen på de kidnappade är mer än jag kan fatta. Det liknar alltför mycket talet om hur somliga provocerar till våld genom att vara fel klädda eller hur somliga provocerar till våld genom att visa sina läggning öppet eller hur andra provocerar till våld genom att, just det, försöka sprida sina åsikter.

Kan inte låta bli att länka till Daniel Astgårds kommentar på bloggen Tro och Tänk. Jag kanske inte skulle tala om Per Jönssons "hål i huvudet" eller göra Daniels dagisjämförelse, men Per Jönsson förtjänar tyvärr det mesta av den bitande ironin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar