Under rubriken "Staten dödar för att visa att det är fel" vänder sej amnestymedlemmen Laila Brolin i Edsbyn mot dödsstraffet (Ljusnan 10/10). Det är bra att hon och vi andra i Amnesty fortsätter påtala detta vedervärdiga straff, var det än används.
Men vi måste nog vässa argumenten bättre. Vi kan inte rimligen använda argument som drabbar hela rättssystemet! Argument som får dödsstraffsförespråkarna att skratta, i den mån de alls bryr sej om att notera dem.
Det är ju nämligen så att hela rättssystemet och alla de vanliga påföljder som utdöms kan påstås lida av samma dubbelmoral som dödsstraffet. Staten frihetsberövar folk (fängelse) för att visa att det t.ex. är fel att frihetsberöva. Staten tar pengar av folk (böter) för att visa att det t.ex. är fel att ta pengar.
Varför skulle det då i princip vara konstigare om staten avlivar folk (dödsstraff) för att visa att det är fel att döda? Staten har ju verkligen våldsmonopol - för att vi enskilda inte ska behöva skipa rättvisa själva, med de anarkins våldsspiraler som detta medför. Det är inte nödvändigtvis konstigt eller dubbelmoraliskt.
Argumenten mot dödsstraff måste därför sökas längs en helt annan linje. Laila Brolin nämner också flera andra (bättre) skäl, som t.ex. omöjligheten att ens tillnärmelsevis kompensera för felaktiga domslut. Det är ju svårt nog när någon suttit oskyldigt i fängelse, men definitivt omöjligt efter att någon blivit oskyldigt avrättad.
Man kan också nämna risken för allmän brutalisering och hur lite avskräckningseffekten verkar fungera. Liksom arbetsmiljöproblemet att några stackare ju faktiskt ska utföra avlivningarna.
I kampen mot dödsstraffet i USA och Mellanöstern saknar jag dock ett argument, som kinakommunister och andra materialister torde ha svårt att förstå sej på. Nämligen vådan av att med berått mod förkorta en människas nådatid, den tid man har att försonas med Gud och människor inför evigheten. Och att bara avrätta botfärdiga och ångrande människor skulle ju avsevärt försämra incitamenten för sinnesändring. Alltså: dödsstraffet bort för alla!
Som materialist eller "naturalist" kan man visserligen skratta åt det argumentet - det finns väl inget liv efter detta? Och inte ens Svenska kyrkan - som så här i allhelgonatider påskiner att alla hursomhelst blir evigt saliga - ger ju längre något stöd för argumentet.
Men i Amerika, Mellanöstern och Sydostasien vore argumentationslinjen absolut värd att pröva. Oavsett vår egen livssyn, endast utifrån de styrandes egen (angivna) livsåskådning. Men har någon på allvar gjort det, mer än möjligen romersk-katolska kyrkan?
Paria
1 timme sedan
Har sällan hållit med något så mycket som just detta inlägg! Det märks att du är inspirerad av Chesterton! Ibland blir jag nästan för dödsstraff bara för att motståndssidan använder så dåliga argument...
SvaraRaderaJa, det är ju det som är risken med alltför dåliga argument - även om de naturligtvis inte vederlägger tesen i princip kan de ödelägga debattörens "ethos". Folk bryr sej sedan inte om att lyssna till hans/hennes verkligt goda argument.
SvaraRaderaChesterton är härlig - men bäst i sina essäer och noveller, tycker jag. Romanerna Mannen som var torsdag och Notting Hills Napoleon i all ära, men det är lite knepiga, tycker jag. Bitvis t.o.m. tradiga(!), om än också stundom glänsande. Dessutom känns stridsromantiken i Notting Hills Napoleon lite extra knepig i världskrigens ljus - den antiimperialistiska tonen är dock genomgående sympatisk, liksom den sedvanliga blandningen av humor och allvar.
Håller med om Chesterton också. Fader Brown-novellerna är ju helt underbara. Romanerna har jag också svårt för, speciellt de du nämnde.
SvaraRadera"Livslevande" tycker jag är bättre. Har Ortodoxi fått
en nyöversättning? Du har väl också gjort ett försök.
Blev den klar och var hittar man den i så fall?