torsdag 23 september 2010

Skolval och kommunalval

Ett inlägg till med anledning av de hyperintressanta nyheterna i dagens nummer av Ljusnan:

1) RESULTATET AV SKOLVALET
Jag kommer så väl ihåg när Folkpartiet liberalerna fick 0,5% av rösterna i skolvalet i Storuman. Det var 200 röster och jag kunde inte låta bli att skänka skolans ensamme folkpartist en tacksamhetens tanke. Tänk, 0,0% för Folkpartiet liberalerna - hur hade det känts?
På det långt större Torsbergsgymnasiet har vi idag - enligt Ljusnans uppgifter och mina beräkningar - omkring ett dussin bekännande folkpartister bland eleverna. (Ca 3% av de endast omkring 400 röstande). Större andel än på Luspengymnasiet 1998 i alla fall!
Men på Torsbergsgymnasiet har samtidigt över 70 elever röstat på Sverigedemokraterna i skolvalet 2010, alltså ca 18% av de röstande!!! Och även om skolval är skolval, med allt vad det innebär av halvskoj och "lösa skott" (jfr vad Kpml(r) kunde få i Lule på 70-talet) så ser jag utvecklingen som alarmerande för oss liberaler (precis som när marxismen och Kpml(r) var i farten).

2) RESULTATET AV KOMMUNALVALET
Jag vill verkligen uppmuntra våra lokala partirepresentanter i deras utomordentligt krävande uppgift att få ihop en hållbar "regering" här i Bollnäs. Bollnäs behöver en styrande majoritet, trots den nu mycket splittrade partibilden. Och att Folkpartiet bör söka ingå i den, ser jag som en självklarhet efter den tydliga uppmuntran väljarna givit (närmast fördubblat röstetal!).
Men inte till varje pris som helst, naturligtvis. Den andra framgångssagan i Bollnäs (förutom tyvärr SD), Bollnäspartiet, är för mej varken fågel eller fisk. Bra att de känns på pulsen, och jag vill inte utesluta någonting i det här läget, men nog hade samarbete varit lättare om BP a) inte blivit större än varje borgerligt parti för sej och b) inte letts av förre kommunalrådet Olle Nilsson Sträng - ska han bli kommunalråd igen nu som ledare för det största partiet i en ny allians? Vi ska väl inte förfalla till en lokal moderats ökända ordval, men om det epitet han försökte klistra på vår gruppledare är relevant någonstans, så är det väl beträffande Olle? Olle erkände ju också i Ljusnan-intervjun: ska han vara med någonstans, så vill han leda! Och får han inte det, så är han inte nöjd med att vara vanlig medlem, utan då blir det till att bilda något helt nytt!
Har han den inställningen med sej i ett allianssamarbete, så blir det ju helt förödande. Då samarbetar jag hellre med den återstående delen av (S). Däremot kan jag inte tänka mej någon reell politisk samverkan med vare sej (V) eller (SD).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar