måndag 6 juni 2016

Glad nationaldag!

Nu har killarna (och Anna-Karin) kommit hem från scoutlägret i Ora vid Norrdellen. Jag och Hanna har alltså varit ensamma hemma några dagar. I lördags tillbringade vi eftermiddagen uppe vid Långtjärn med kastspö och metspö. Fem fiskar fångades (med metspöt, det finns nog bara småfisk däruppe) varav tre abborrar och två mörtar. En abborre halstrades vid stranden och åts med pinnbröd. Benigt men pinfärskt.

Några bottennapp med kastspöt resulterade i bad med lossdragning. Ena gången fick jag för mej att jag skulle simma ut till en sten ca 150 ut i vattnet. Termometern konstaterade 18 graders vattentemperatur, men ca 1,5 meter ner kom ett skikt med rejält mycket kallare vatten, bara omkring 12-13 grader. Det gällde alltså att hålla sej simmande, vilket ju inte var någon större konst. Och märkligt var det att tänka på att för bara 2 månader och 1 vecka sedan åkte jag skidor på isen.

Igår blev det inget bad, men kyrkogång i Njutånger. Och idag hörde jag alla tre barnen spela i Kulturskolans blåsorkester (orkanorkestern) på gågatan inne i Hudiksvall. Det var dom som gjorde nationaldagen, tyckte jag (som hellre sett att midsommarafton firats som nationaldag). Annars var det ett fint initiativ att - i Hudiksvall för första gången - välkomna nya medborgare med en liten glaspresent på nationaldagen.

(Svenska flaggans dag 6 juni firade i år 100-årsjubileum och den har varit nationaldag en tredjedel av den tiden - och helgdag en tiondel av tiden).




1. Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord,
du tysta, du glädjerika, sköna!
Jag hälsar dej, vänaste land uppå jord,
//: din sol, din himmel, dina ängder gröna! ://

2. Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet att du är och du blir vad du var,
//: ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden! ://

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar