lördag 23 augusti 2008

Höger och vänster och sånt...

Ja, regnet och blåsten gjorde att jag bara cyklade till Sundsvall och sparade in andra dagens cykling genom att ta Norrlandskusten-bussen till Övik - och ännu en buss till Mellansel.

Jag har en fin vecka här. Ikväll ska vi åka 3 mil och hälsa på en av lärarna som bor mitt ute i skogen.

Vill bara dela med mej av en reflektion kring begreppen höger och vänster i politik och privatliv. Jag kan inte förstå dem som vill kalla sej höger eller vänster i absolut mening. Det säger ju sej självt att om man bara svänger höger (eller vänster) så hamnar man till slut i höger (eller vänster) dike. Eller hur?

Om man tycker att samhället gått för långt åt höger, så blir man alltså vänster. Ett tag - tills vi är på mitten av banan igen. En "vänstermänniska" måste t.o.m. vara beredd att svänga åt höger, precis som en "högermänniska" måste vara beredd att svänga åt vänster. Om man nämligen kommit för nära diket.

Det här framgår alltför dåligt i debatten, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar