fredag 15 augusti 2008

Mormors 100-årsdag

Idag, den 15 augusti 2008, skulle mormor Adelia ha fyllt 100 år. Om hon hade levat. Men hon dog för snart 12 år sedan vid 88 års ålder.

Jag minns när hon fyllde 85 och den närmaste släkten var samlad på födelsedagsfika i Anna-stugan i Kasamark. Jag minns också att jag föreslog att hennes 88-årsdag skulle firas med 88-ans pinnglass (själv var jag dock inte med då eftersom läsåret just börjat vid Luspengymnasiet i Storuman). Men framför allt minns jag hennes händer när hon under 70-talet tog mått på oss barn och skulle sy något plagg åt oss, gammal sömmerska som hon var. Det kittlades så skönt.

Jag minns det än.

Jag minns mycket annat, så klart - hennes humor, hennes tro, hennes sätt att gräla på oss barnbarn. "Om ni inte är tyst nu så kom jag och spök för je när jag är död."

Nänä, mormor. Inte spökar du. Men ibland känns det faktiskt som om du vore här.

(12,5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar