söndag 18 januari 2009

Gud nåde den som rör Barack Hussein Obama

...ja, nu syftar jag naturligtvis inte på dem som skakar hand med tillträdande presidenten - eller som kritiserar honom. Han är inte Guds Smorde eller på något sådant sätt oantastlig. MEN - jag syftar på den obehagliga vanan de har borta i Staterna att knäppa en och annan populär politiker (åjavars, vi har ju lärt oss ett och annat här hemma också...), och både jag och en kompis jag samtalade med drömde halvvakna mardrömmar om skott mot Obama. (Undrar varför - och sedan jag skrivit ovanstående får jag veta att det är Martin Luther King-dagen imorgon!).

Nåväl, ingen av oss är kända för att vara sanndrömmare, så vi hoppas att Obama får 4 (och kanske 8?) lugna år som president. Lugna i fysiskt avseende åtminstone. För turbulent lär det bli; situationen är ingen dröm frånsett att det kanske bara kan bli bättre framöver. Kanske...

Som sagt: Måtte Barack Hussein få en chans att förverkliga (de flesta av) sina visioner.

Och måtte Dawit Isaak snart släppas fri av Eritreas skurkdiktator - nu har vi svenskar och framför allt Dawits familj sannerligen väntat länge nog! Ingen ny sviken och försvunnen Wallenberg, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar