onsdag 28 januari 2009

Problemet med Kristna liberaler

Ibland är det rätt viktigt om man använder stor bokstav eller ej. Se t.ex. rubriken ovan! Jag finner det inte problematiskt att kristna är liberaler, tvärtom tycker jag att det är mycket positivt. Nätverket Kristna liberaler kan jag däremot känna mej rätt skeptisk till. Om jag är starkt emot att förtroendevalda i Svenska kyrkan organiserar sej efter politiskaparti-tillhörighet (socialdemokrater, moderater, folkpartister o.s.v.) borde jag väl i rimlighetens namn även vara skeptiska till att människor organiserar sej efter religionstillhörighet i ett politiskt parti?

Frågan blev aktuell just idag, eftersom jag tillfrågades att stå som kontaktperson för sagda nätverk. Kristna liberaler - ja, det låter ju något! Men då ser jag också framför mej nätverk av muslimska liberaler, hinduiska liberaler, agnostiska liberaler, ateistiska liberaler o.s.v. - och undrar om detta verkligen var vår vision när vi blev liberaler? Blev vi det inte för att tillsammans, tvärs över konfessionella gränser, arbeta för ett anständigt samhälle där vi alla får en rimlig plats?

Ja, jag har problem med Kristna liberaler. Det är väl bra att de enligt ordf. Ann-Cathrine André vill värna allas lika värde och de fattigas rättigheter. Men det trodde jag att alla (social-)liberaler ville. Så varför finns Kristna liberaler? (Med stort K, alltså).

Därmed har jag inte sagt att kristen tro mer än andra livsåskådningar är ett problem eller en privatsak. För dem som tycker så kan Channel 4-dokumentären "The Trouble with Atheism" med Rod Liddle vara värd att begrunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar