måndag 16 september 2013

Jag vill bo i en svamp...

Det är riktigt roligt med svamp. T.ex. den ständigt lika underskattade fårtickan och Hälsinglands landskapssvamp Blek taggsvamp. Och den kanske godaste av dagens fyndsvampar: Fjällig bläcksvamp! Nej, den växte inte på vår gräsmatta, men jag gled in på grannens och knep några unga fräscha exemplar. Den stora mängden mörknade bläcksvampar visade, tyckte jag, att grannen knappast skulle sakna dem jag knep. (Lite pallningsvarning var det ju förstås, men jag ringde i alla fall på först ;o).

De allmänna varningarna för vita svampar känns förresten ibland lite väl grova ibland - jag menar, hur skulle man kunna förväxla ens de vitaste exemplar av fårticka, taggsvamp och bläcksvamp med den beryktade vita flugsvampen? (Se nederst).

Fårticka:
Fårticka

Blek taggsvamp:
Hydnum repandum JPG1.jpg

Fjällig bläcksvamp:


Däremot var det inte så skojigt att se mängder av Sveriges giftigaste bär i vår närskog idag. Där var liljekonvaljbär i sådana mängder att jag kunnat göra en liten burk dödligt giftig marmelad. Trots att blommorna uppges sällan gå i frukt. (Bären har tre kors i bärboken; efter fem bär ombeds man uppsöka läkare, i alla fall om det gäller ett barn).

Jag smakade i studiesyfte på ett bär som jag sedan spottade ut - tyvärr smakade bäret ganska gott. Definitivt bättre än rönnbär. Varning alla barn och vuxna!

Liljekonvalj (med både blommor och bär):
Convallaria majalis - Köhler–s Medizinal-Pflanzen-045.jpg

Vit flugsvamp:
File:Amanita virosa 02.jpg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar