måndag 9 juni 2008

Li Changqings tal - censurerat i Dagens Nyheter

Den kinesiske journalisten Li Changqing fick i år den viktiga utmärkelsen Guldpennan från World Association of Newspapers. Han kunde inte ta emot den i Göteborg för en vecka sedan, eftersom Kina vägrat honom och hans familj utresetillstånd (snällt, Kina!). Men landsmaninnan Li Jianhong läste upp hans tacktal, som Dagens Nyheter påstår sej återge i sin helhet.

Det är bara det att DN censurerat talet. Följande stycken måste man gå till den kristna dagstidningen Dagen för att få läsa:

I Sydafrika skapades en kultur, genom det outtröttliga arbetet av Mandela och biskop Tutu och andra visionärer, som innebar att alla medborgare skulle 'tala sanning för att åstadkomma försoning'.
I dag har de länder som gått igenom en sådan process tagit steget ut ur mörkret, liknande det som ägde rum på medeltiden, och klivit in på vägen mot en modern civilisation.
På det personliga planet hände 1992 något liknande i mitt liv när jag var väldigt svag och levde i ett andligt mörker. Jag blev kristen tack vare medlidandet som finns hos Jesus Kristus. Han väckte mitt medvetande och hjälpte mig att börja vandra i ljuset.
Han korrigerade relationen mellan min omvärld och min ande och med hjälp av en insikt som kom från ovan fick jag hjälp att ta itu med de hinder jag byggt upp för mig själv, så att jag nu med ett skarpare sinne kunde se på omvärlden. Detta för att jag är övertygad om att bara sanningen kan göra oss fria! Bara med hjälp av sanningen kan vi överstiga trångsynta partipolitiska doktriner och bryta ner ideologiska barriärer.


Det konstiga är egentligen inte att DN förkortar talet och tar bort just Li Changqings personliga vittnesbörd om Jesus, även om också detta förfaringssätt kan diskuteras. (Jag vore inte rädd att läsa om vad Karl Marx, Noam Chomsky eller Buddha betytt för någon heller). Det oförsvarliga är att DN påstår sej publicera talet i dess helhet. Då ska jag som läsare förstås kunna lita på att jag verkligen fått läsa talet i dess helhet.

Att göra som DN gjorde liknar faktiskt - ironiskt nog - kinesisk censur. Och svensk osanning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar